جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اچ پی

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اچ پی بدون هرگونه هشدار یا پیغام خطایی می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی لپ تاپ اچ پی باشد. بنابراین وقتی با این مشکل مواجه می‌شوید باید فوراً به دنبال علت آن بگردید و موضوع را برطرف کنید. با توجه به افزایش قیمت سرسام آور لپ تاپ در بازار ایران، باید به خوبی از لپ تاپ خود مراقبت کنید و جلوی ایرادهای بزرگ را در سریع ترین زمان بگیرید.

 در این مقاله به بررسی راهکارهایی خواهیم پرداخت که می‌توان جلوی خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اچ پی را بگیرد.اگر با خواندن مقاله مشکل داغ شدن لپ تاپ برطرف نشد حتما به نمایندگی تعمیر لپ تاپ اچ پی مراجعه کرده و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

خاموش شدن ناگهانی لپتاپ اچ پی

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اچ پی

شاید در وهله اول هنگام خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اچ پی ناراحت و نگران شوید؛ اما این اتفاق جای خوشحالی هم دارد، زیرا این نشان می‌دهد ویژگی «محافظت از خود» سیستم فعال شده و با خاموش کردن لپ تاپ، جلوی اتفاقات ناگوار را گرفته است. اما چه دلایلی باعث این اتفاق می‌شود و وقتی با مشکل خاموش شدن‌های اعصاب خرد کن لپ تاپ مواجه شدیم، چطور باید آن را برطرف کنیم؟

بررسی دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اچ پی

در ادامه به بررسی دلایلی می‌پردازیم که منجر به خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اچ پی می‌شوند. اولین شک شما باید به طرف گرما و افزایش دما برود. درست مثل گوشی‌های آیفون اپل که وقتی دما از حد مجاز بالاتر برود، غیرفعال می‌شوند تا آسیبی به قطعات داخلی وارد نشود. 

در حالت بدتر باتری لپ تاپ شما خراب شده یا رم آن آسیب دیده است. اما در حالات بدتر، احتمال دارد یکی از قطعات سخت افزاری اصلی مثل پردازنده، کارت گرافیک یا مادربرد لپ تاپ اچ پی ایراد پیدا کرده و به همین خاطر است که سیستم شما به صورت تصادفی هر از گاهی خاموش می‌شود.

۱- داغ شدن بیش از حد لپ تاپ

یکی از رایج‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلاتی که منجر به خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اچ پی می‌شود، داغ شدن بیش از حد لپ تاپ است. این مشکل می‌تواند به خاطر جمع شدن گرد و غبار داخل فن‌ها، اورکلاک کردن پردازنده یا قرار دادن لپ تاپ روی یک سطح نامناسب مثل یک بالشت نرم به وجود  آمده باشد. 

برای آنکه متوجه داغ شدن بیش از حد لپ تاپ خود شوید، کافیست انگشت‌های دست خود را به دور قاب لپ تاپ بکشید تا خروجی‌های هوای آن را پیدا کنید. اگر آن‌ها خیلی داغ نبودند، پس جای نگرانی نیست. اما اگر بیش از حد داغ بودند، یک مشکل مهندسی باعث این موضوع شده است. شما باید به طور مرتب فن‌های لپ تاپ خود را تمیز کنید.

سرویس دوره‌ای لپ تاپ می‌تواند احتمال داغ شدن بیش از حد آن را به طور قابل توجهی بکاهد. بنابراین توصیه می‌کنیم حداقل هر سه ماه یک بار، لپ تاپ خودتان را نزد یک تعمیرگاه مجاز برده و آن را سرویس کنید. 

برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد لپ تاپ و خاموش شدن ناگهانی آن ، می‌توانید قاب پشتی لپ تاپ خود  را برداشته، به بخش فن‌ها دسترسی پیدا کنید تمیز کردن فن‌ها، می‌تواند باعث جلوگیری از خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اچ پی شود.

۲- مشکلات سخت افزاری لپ تاپ

اگر داغ شدن بیش از حد سیستم باعث خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اچ پی نشده باشد، احتمال یک مشکل سخت افزاری وجود دارد. اگر ویندوز ۱۰ روی لپ تاپ اچ پی شما نصب است، منوی استارت را اجرا کرده و عبارت Device Manager را تایپ کنید. سپس وارد این بخش شوید.

فهرستی از دستگاه‌های سخت افزاری مورد استفاده توسط لپ تاپ شما نمایان می‌شود. 

قطعات اصلی لپ تاپ شما شامل رم، پردازنده، مادربرد، دوربین، دیسک درایورها، کیبورد و کانکتورهای USB می‌شود. روی هر یک از این درایورها کلیک راست کرده و گزینه Properties را بزنید. 

باید زیر گزینه Device status عبارت “This device is working properly” دیده شود. در غیر این صورت، سخت افزار مورد نظر یا درایور آن دچار عیب شده است.

اگر مشکل از پردازنده یا مادربرد کامپیوتر شما بود، حتماً به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

۳- مشکل آپدیت درایورهای لپ تاپ

آیا می‌دانستید مشکل آپدیت درایورها می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اچ پی شود؟ آپدیت بودن درایورها برای عملکرد صحیح ویندوز و سیستم لازم است. 

برای آپدیت کردن درایور های لپ تاپ HP خود می‌توانید از نرم افزارهایی مثل Driver Talent استفاده کنید. 

برای استفاده از این نرم افزار کافیست به اینترنت وصل باشید و آن را اجرا کنید، سپس از بخش Download & Update روی گزینه Start کلیک کنید تا درایورهای سیستم شما دانلود و نصب شوند.

۴- آپدیت نبودن بایوس لپ تاپ

بایوس بسیار پیچیده است. این یک چیپ کوچک است که وظیفه دارد تمام قطعات لپ تاپ شما را با سیستم عامل هماهنگ کرده و ارتباطی را بین آن‌ها به وجود بیاورد. اگر بایوس لپ تاپ شما آپدیت نباشد، سیستم دچار ایراد شده و با مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اچ پی مواجه می‌شوید. 

برای فهمیدن نسخه بایوس نصب شده روی لپ تاپ خود روی منوی استارت کلیک کرده، عبارت System Information را بنویسید و روی گزینه‌ای با همین نام کلیک کنید. 

سپس از زیرمجموعه System Summary، از سمت راست صفحه نسخه بایوس و تاریخ عرضه این نسخه روی سیستم شما جلوی گزینه BIOS Version/Date نوشته شده است. 

سپس برای دریافت آخرین آپدیت بایوس لپ تاپ اچ پی می‌توانید به مقاله‌ای که در وب‌سایت HP-IHC با عنوان تنظیمات بایوس لپ تاپ اچ پی قرار گرفته مراجعه کنید و از راهنمای آن برای به‌روزرسانی BIOS لپ تاپ خود استفاده کنید.

۵- بدافزارها و خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

بدافزارها یکی از دلایلی هستند که می‌توانند باعث خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ اچ پی شوند. برای شناسایی آن‌ها شما می‌توانید از نرم افزارهای آنتی ویروس معتبری مثل Avira یا Malwarebytes استفاده کنید. توجه داشته باشید که آنتی ویروس خود ویندوز به نام Windows Defender نمی‌تواند محافظ خوبی در برابر تمام بدافزارها باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید