جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

پرینتر سوزنی چیست؟

پرینتر سوزنی یکی از مدل های معروف و کاربردی این دستگاهه که حتما اسمش رو شنیدین. فناوری این محصول جزء قدیمی ترین تکنولوژی های ساخت چاپگر محسوب میشه که به خاطر کاربری و محبوبیت بالایی که پیدا کرد، هنوزم مورد استفاده قرار می گیره. این پرینترها در چند مدل ماتریس نقطه‌ای، چرخ آفتابگردان و خطی تولید و عرضه شدن و به خاطر نوع کاربری که دارن، برای استفاده در دفاتر چاپ کوچیک مورد استفاده قرار می گیرن.

کمپانی اچ پی به عنوان یکی از بزرگ ترین تولید کننده های ماشین های اداری و به ویژه پرینتر، مدل های مختلفی از این دستگاه رو عرضه کرده که پرینتر سوزنی هم یکی از اونهاس.

توی این مطلب در مورد چاپگرهای سوزنی و عملکرد این محصول، اطلاعاتی رو بهتون ارائه می دیم و بهتون کمک می کنیم که راحت تر بتونین از بین مدل های مختلفش، بهترین گزینه رو انتخاب کنین. اطلاعاتی که در ادامه ذکر میشن، به تایید تکنسین های تعمیر پرینتر در نمایندگی اچ پی رسیدن و می تونین از درست بودن اونها اطمینان کامل داشته باشین.

پرینتر سوزنی

انواع پرینتر سوزنی اچ پی

همونطور که قبلا اشاره کردیم، پرینتر های سوزنی اچ پی در چند مدل مختلف تولید شدن که تو یه سری ویژگی ها و جزئیات با هم متفاوت هستن. توی این قسمت، در مورد انواع این محصول و مشخصات فنی اونها باهاتون صحبت می کنیم:

پرینترهای ماتریس نقطه ای

یکی از اصلی ترین انواع چاپگر لیزری، مدل ماتریس نقطه ای هست. فناوری که برای ساخت این مدل به کار رفته، خیلی ساده س و پیچیدگی خاصی نداره.

عملکرد این نوع به شکلیه که كاغذ در مقابل درام پرس میشه و با جلو رفتن كار چاپ، متناوباً به جلو كشیده میشه. هد پرینت كه به ‌صورت الكترومغناطیسی جلو برده  میشه، بین کاغذها حرکت میکنه و بعد به نوار پرینتر ضربه می زنه. برخورد هد پرینت به نوار پرینتر، نقاط جوهر رو روی كاغذ حك میکنه و به این ترتیب، نوشته ها روی کاغذ شکل می گیرن.

کیفت و وضوح چاپ پرینتر ماتریس نقطه ای، به هد اونها بستگی داره؛ هرچی تعداد سوزن بیشتری توی هر اینچ باشه، وضوح چاپ هم بالاتر میره. جالبته بدونین بیشتر مدل های این نوع پرینتر سوزنی، حداكثر وضوح یعنی تقریباً 240 dpi رو به کاربرا ارائه میدن.

پرینتر چرخ آفتابگردان

یکی دیگه از مدل های پرینتر سوزنی که اسم جالبی داره، مدل چرخ آفتابگردان هست. هد پرینت این مدل، از چرخ دنده های فلزی یا پلاستیکی ساخته شده كه در گلبریگ ‌ها بریده میشن. هر گلبریك فرم یك حرف (حروف بزرگ و كوچك)، عدد یا نشان نقطه گذاری روی خودش داره که این دستگاه رو تا حد زیادی شبیه ماشین های تحریر قدیمی کرده.

وقتی گلبرگ به نوار پرینتر ضربه  می زنه، شکل اون، نیروی لازم رو به جوهر روی کاغذ وارد می کنه و به این ترتیب، فرایند چاپ یا پرینت انجام میشه. جالبه بدونین که پرینتر چرخ آفتابگردان اچ پی بسیار پر سر و صدا هستن و البته عملکرد خیلی کندی دارن. همچنین این دستگاه ها زیاد با سیستم های کامپیوتری جدید همخونی ندارن و در این سیستم ها مورد استفاده قرار نمی گیرن.

پرینتر خطی

به عنوان آخرین مدل پرینتر سوزنی، باید به پرینترهای خطی اشاره کنیم. مکانیزم عملکردی این مدل، تا حد زیادی شبیه پرینترهای چرخ آفتابگردان هست و همونطور که از اسمش پیداس، چندین نویسه رو روی یک خط چاپ می کنه. این دستگاه برای کار، از درام چاپ چرخان بزرگ یا زنجیره چاپ حلقه وار استفاده میکنه. به این صورت که درام یا زنجیره روی سطح کاغذ می چرخه و بعد، چکش‌ های الكترومغناطیسی روی سطح درام یا زنجیره و پشت كاغذ، به كاغذ ضربه  می زنن. ضربه ی ایجاد شده در امتداد نوره و به این ترتیب، نویسه ی روی درام یا زنجیره، روی کاغذ شکل می گیره.

نکته ای که در مورد این نوع چاپگر وجود داره اینه که به بخاطر تکنولوژی چاپشون، خیلی سریع تر از سایر مدل های پرینتر سوزنی عمل می کنن و البته نباید از این نکته هم غافل بشیم که بسیار پر سر و صدا هستن. به خاطر سرعت بالایی که چاپگر های خطی دارن، باید از یه نوع کاغذ مخصوص به اسم تراكتورفید برای کار با اونها استفاده بشه و با تموم شدن کاغذ، فرایند چاپ هم متوقف میشه.

.

مواد مصرفی چاپگر سوزنی

نکته ی مثبت و جالب توجهی که در مورد پرینتر سوزنی hp وجود داره اینه که هزینه ی مصرفی مدل های مختلفش، به مراتب پایین تر از سایر انواع پرینتر هست. شما برای استفاده از این دستگاه، فقط نیاز به تهیه کردن نوار های جوهر و کاغذ نخستین دارین. البته مدل هایی مثل خطی و ماتریس نقطه ای، نیاز به كاغذ تراکتورید دارن که هزینه ی شما رو کمی افزایش میده.

چاپگر سوزنی

تعمیرات پرینترهای سوزنی

قبلا گفتیم که تکنولوژی ساخت پرینتر سوزنی چندان پیچیده نیست؛ معنی این جمله به هیچ عنوان این نیست که تعمیرات این دستگاه کار راحتیه و به سادگی میشه مشکلاتش رو برطرف کرد.

بررسی و ترمیم این محصول هم مثل همه ی مدل های دیگه ی چاپگر و ماشین های اداری، نیاز به بررسی تخصصی داره و بروز اشتباه در هر کدوم از مراحلش، می تونه کارو سخت تر کنه. به همین خاطر، تکنسین های مجربی در نمایندگی تعمیرات اچ پی، روی روند کار تعمیر پرینتر سوزنی نظارت دارن و با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا، سطح تخصصی خدمات رو ارتقا دادن.

تجربه ی بالای این افراد بهشون کمک کرده که قطعات و بخش های مختلف محصول مورد بحث رو به خوبی بشناسن و بتونن انواع مشکلات پرینتر لیزری رو به بهترین شکل برطرف کنن.

نمایندگی اچ پی در تهران

نمایندگی اچ پی در تهران، اصلی ترین مرکز ارائه دهنده ی خدمات مربوط به فروش و تعمیر محصولات این شرکت به کاربران محسوب میشه. تو هر کدوم از بخش های این مرکز، کارشناس هایی فعالیت می کنن که از سالها تجربه در حوزه ی کاری خودشون برخوردار هستن و می تونن خدمات تخصصی رو به شما عزیزان ارائه بدن.

مشتری مداری، به عنوان اصلی ترین اولویت نمایندگی رسمی hp مرکز سخت افزار ایران در نظر گرفته شده و همه ی کارمندهای این مجموعه، در جهت تحقق این اصل تلاش می کنن. ارائه ی مشاوره های تخصصی فروش و تعمیرات، ارائه ی گارانتی معتبر خدمات، ارائه ی خدمات پس از فروش و مواردی از این دست، از جمله مصادیق مشتری مداری در این مرکز به شمار میرن.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمایندگی اچ پی در تهران و بخش های مختلف اون، می تونید به وب سایت رسمی این مرکز مراجعه کنید.

اشتراک گذاری