جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

انواع هارد اچ پی

وقتی انواع هارد اچ پی رو بشناسین، می تونین با توجه به نوع نیازتون یکی رو یا حتی چند نمونه رو انتخاب کنین و به راحتی ازش استفاده کنین. حجم کاری، کارایی، امنیت و قیمت فاکتور هایی هستن که توی انتخاب یه هارد اهمیت دارن. در ادامه همین بحث تیم تخصصی ما تو واحد تعمیرات هارد اچ پی خیلی مختصر و مفید انواع هارد اچ پی رو به شما معرفی می کنه تا پیش زمینه لازم و کافی رو برای انتخاب صحیح داشته باشین.

انواع هارد اچ پی

بررسی انواع هارد اچ پی

1. هاردهای HDD یا Hard Disk Drive

HDD ها یک نمونه از انواع هارد اچ پی هستن. این هارد درایوها دو رابط کاربری دارن؛ (SAS 12G) و (SATA 6G) و همچنین توی دو شکل ظاهری (SFF 2.5″) و (LFF 3.5″) در دسترس هستن. HDD های اچ پی برای سه نوع حجم کاری استفاده میشن:

انواع هارد اچ پی

حجم کاری (Enterprise (performance optimized

HDD های انترپرایزی یعنی SAS 15K & 10K می ‌تونن بالاترین سطح از کارایی و قابلیت اطمینان رو برای اپلیکیشن‌های mission-critical و I/O-intensive فراهم کنن.

حجم کاری (Midline (capacity optimized

HDD های Midline یعنی SAS/SATA 7.2K می ‌تونن ظرفیت، کارایی و قابلیت اطمینان بالایی رو برای اپلیکیشن‌های business-critical و I/O-intensive فراهم کنن.

حجم کاری Entry

 HDDهای Entry برای اپلیکیشن‌های non-critical مناسبن و ظرفیت بالایی رو با کمترین هزینه به ازای هر گیگابایت فراهم می‌کنن.

2. هاردهای SSD یا solid-state drive

هاردهای SSD یکی دیگه از انواع هارد اچ پی هستن. این هارد ها کارایی استثنایی، طول عمر بالا و زمان تاخیر کمی دارن و  می‌تونن دسترسی کاربر رو به داده‌ها سریع‌تر کنن و در عین حال مصرف برق کمتری هم دارن. اگه بخوایم SSDها رو با HDDها مقایسه کنیم، باید بگیم که SSDها کارایی بالاتر و قیمت مناسب تری دارن و در ظرفیت ‌های زیرِ یک ترابایت هم تولید میشن.

هاردهای SSD اچ پی برای انترپرایزها مناسبن، چون اپلیکیشن‌های متنوع Write Workload دارای Random Data بالایی هستن. در مقایسه SSD و HDD باید اینو بگیم که Random Read and Write IOPS  در SSD ها به شکل چشمگیری بهتره، اما توان عملیاتی HDD ها توی sequential read and write بهتره؛ پس در نتیجه بزرگترین مزیت SSD ها توی اپلیکیشن‌های Random Data ست.

هارد ssd اچ پی

انواع  SSD اچ پی بر اساس حجم کاری

 های اچ پی بر اساس نوع حجم کاری به 3 دسته کلی تقسیم میشن:

  • Read Intensive

ارزان‌ترین نوع از انواع هارد اچ پی در مدل SSD ست که برای Boot/Swap، وب سرورها و Read Caching مناسبه. SSD Endurance  توی اون کمتر یا مساوی با 1 DWPD است.

  • Mixed Use

Mixed Use SSD های 12G SAS و 6G SAS برای حجم‌ های کاری که نیاز به تعادل بین Read Performance و Write Performance دارن، استفاده میشن. SSD Endurance در آن بین 1 DWPD و 10 DWPD ست. برای اپلیکیشن ‌های High I/O مناسبن که در محیط ‌هایی هستن که هم با خوندن و هم با نوشتن سروکار دارن.

  • Write Intensive

این نوع از انواع هارد اچ پی دارای بالاترین Write Performance ست و SSD Endurance در اون بزرگتر یا مساوی با 10 DWPD ست. Write Intensive SSD های 12G SAS و 6G SAS، تحمل پذیری و Write Performance بالایی فراهم می‌کنن. این SSD ها برای محیط های انترپرایزی و Mission Critical مناسبن که حجم ‌های کاری با خواندن و نوشتن زیاد دارن.

حجم‌های کاری Write Intensive عبارتند از:

  • Online Transaction Processing (OLTP)
  • Virtual Desktop Infrastructure (VDI)
  • Business Intelligence
  • Big Data Analytics

هارد سرور چیست؟

در ابتدای مبحث هارد اچ پی لازم است اشاره کنیم که هارد سرور چیست. هارد سرور در واقع هاردی است که روی سرور قرار می گیرد. با توجه به اینکه سرورها به عنوان هسته اصلی ذخیره اطلاعات در شبکه شناخته می شوند، هاردهایی که روی آن ها قرار می گیرند نیز دارای اهمیت زیادی هستند.

هاردها به صورت مداوم به خواندن و نوشتن داده ها پرداخته و از این رو لازم است دارای تاخیر کم، قابلیت اطمینان بالا، سرعت و عملکرد زیاد باشند. در ادامه به مهم ترین علت هایی که ضرورت وجود هارد سرور را تعیین می کنند، اشاره می کنیم:

  • قابلیت اطمینان: با توجه به اینکه لازم است داده های یک کسب و کار حفظ و نگهداری شوند، از دست دادن آن ها می تواند زیان و خسارات بسیاری را به بار آورد.
  • عملکرد: از آنجا که سرورها باید قادر به رسیدگی به چندین درخواست باشند، دارای سرعت پردازش بالا و عملکرد فوق العاده ای هستند.
  • زمان پاسخگویی: با استفاده از سرورها کاربران زمان زیادی را برای پردازش درخواست های خود منتظر نمی مانند.

هاردهای اینترنال اچ پی

هارد اینترنال یا Internal HDD درون لپ تاپ یا کامپیوتر جای می گیرد. هارد اینترنال اچ پی یا دیسک سخت به عنوان بزرگترین حافظه جانبی موجود در سیستم های کامپیوتری شناخته می شود و کلیه داده ها از قبیل سیستم عامل، برنامه ها، فایل ها و غیره روی آن قرار می گیرد.

هر داده دیجیتالی به منظور ذخیره سازی به هارد دیسک ارسال شده و هارد اینترنال وظیفه دارد به حفظ دائمی داده ها بپردازد. این داده ها تا زمانی که حذف نشده اند، در هارد باقی می مانند، اما ممکن است شرایط محیطی باعث از بین رفتن آن ها شود.

وصل کردن هارد اینترنال به کامپیوترهای متعدد امکان پذیر بوده، اما لازم به ذکر است که هارد اینترنال برای جابجایی مکرر مناسب نمی باشد. چرا که باز کردن و بستن هارد اینترنال درون کیس، زمان زیادی نیاز داشته و دردسرهای بسیاری نیز دارد.

تو این مرکز خدمات بازیابی اطلاعات هارد اچ پی با بروزترین تجهیزات انجام میشه…

هارد اکسترنال اچ پی

اولین و بارزترین تفاوتی که بین هارد اینترنال و اکسترنال وجود دارد، مربوط به محل جای گیری آن ها در سیستم است. همانطور که اشاره کردیم، هارد اینترنال درون کیس جای گرفته، اما هارد اکسترنال در خارج از سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.

هارد اکسترنال یا External HDD از طریق یک کابل رابط به پورت اترنت یا USB لپ تاپ یا کامپیوتر متصل می شود. هارد اکسترنال قابلیت جابجایی داشته و پس از اینکه کاربر داده ها را به داخل هارد انتقال داد، می تواند آن را با خود به هر جایی که بخواهد، حمل کند.

اما لازم است اشاره کنیم که برای جابجایی هارد اکسترنال اچ پی باید مراقبت زیادی از آن انجام شده و از وارد شدن هر گونه ضربه به آن جلوگیری شود. هاردهای اکسترنال در دو نوع رومیزی و پاسپورتی طراحی و تولید می شوند و هاردهای رومیزی دارای حافظه بیشتری در مقایسه با هاردهای پاسپورتی هستند.

هاردهای اکسترنال اچ پی که به صورت رومیزی یا همان دسکتاپ طراحی و تولید شده اند، به دلیل بزرگتر بودن اندازه، برای کاربرانی مناسب هستند که نیازی به جابجایی روزانه آن ندارند. اما هاردهای پاسپورتی برای افرادی مناسب است که نیاز دارند داده های خود را با خود حمل کنند.

نمایندگی مجاز اچ پی

اگه دنبال یه نمایندگی اچ پی هستین که بتونین خیلی راحت و مطمئن ازش خدمات دریافت کنین، باید بگیم که نمایندگی مجاز اچ پی در خدمت شماست. این نمایندگی با همکاری مرکز سخت افزار ایران راه اندازی شده و برای تامین رفاه حال کاربرای خودش، امکانات زیادی رو فراهم کرده. 

نمایندگی مجاز اچ پی تمام محصولات اچ از جمله لپ تاپ، هارد، کپی، پرینتر، سرور و … رو حمایت و پشتیبانی میکنه. همه کاربرای تهرانی و شهرستانی می تونن از خدمات و سرویس های مفید نمایندگی مجاز اچ پی استفاده کنن. استفاده از این سرویس ها هیچ محدودیتی نداره و توی بخش فروش و تعمیرات همه نیازهای کاربرا رو برطرف میکنه. همه خدمات و سرویس ها هم با ضمانت نامه های معتبر و کتبیه. بهتره که تماس بگیرین و بیشتر اطلاعات کسب کنین.

3/5 (2 امتیاز)
اشتراک گذاری