جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

سوختن برد هارد

سوختن برد هارد به دلایل گوناگونی رخ می دهد. این اختلال با نحوه ی استفاده ی کاربر از هارد ارتباط مستقیم دارد. به همین منظور لازم است نهایت دقت و توجه خود را در نگهداری از هارد به کار بگیرید. به منظور آشنایی بیشتر کاربران با نشانه های سوختن برد هارد در ادامه به بررسی چند نمونه از این نشانه ها  می پردازیم. در صورت بروز این اختلال بروز بوی سوختگی هارد از لپ تاپ امکان دارد.

لازم به ذکر است که در صورت وجود نشانه های از سوختگی هارد (یا همان کنترلر PCB هارد) از هرگونه تعمیرات ناآگاهانه بپرهیزد و تعمیرات هارد اچ پی را به کادر فنی مجرب حاضر در نمایندگی اچ پی بسپارید.

هر گونه تعمیراتی که توسط افراد غیر حرفه ای و مبتدی انجام شود آسیب دیدگی های بسیاری را برای دستگاه شما به وجود می آورد به همین دلیل مراجعه به واحد تعمیرات هارد لپ تاپ اچ پی اولین قدم برای رفع این مشکل می باشد.

سوختن برد هارد

سوختن برد هارد چه نشانه هایی دارد؟

بروز بوی سوختگی از دستگاه از اولین و رایج ترین نشانه های سوختگی برد هارد به شمار می رود. در کنار این نشانه، علائم دیگری چون شنیده نشدن صدای قطعات هارد، عدم تحرک قطعات هارد و مواردی از این دست نیز می‌توانند دال بر سوختن برد هارد باشند. از دیگر مواردی که ممکن است نشانه هایی برای سوختگی برد هارد باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اینو بخون حتما به کارت میاد : علائم سوختن CPU لپ تاپ

ابزارهایی برای بررسی علت سوختن برد هارد دیسک

برای برسی دلایل سوختن هارد می توانید از Chkdsk استفاده کنید. اگر قصد دارید به طور کامل هارد خود را بررسی کنید ابتدا دکمه Windos+R را بفشارید و CMD را تایپ و اجرا نمایید. با کمک Command Prompt و اجرای دستور chkdsk می توانید ایرادات احتمالی هارد را یافته و برطرف نمایید. این روش برای برطرف کردن بدسکتورها مفید است.

سوختن برد هارد

اما اگر بخواهید تنها درایوی را که مشکل دارد بررسی کنید تنها کافی است روی درایو مورد نظر راست کلیک کرده، سپس روی گزینه Properties کلیک نمایید. تب Tools را انتخاب نمایید و در بخش Error checking روی روی دکمه Check  کلیک کنید.

سوختن برد هارد

تست و بررسی خواندن نوشتن برای تشخیص علائم خرابی هارددیسک

برای تشخیص علائم خرابی هارد و جلوگیری از، از بین رفتن اطلاعات هاردتان می توانید از برنامه هایی استفاده کنید.

با بهره گیری از برنامه هایی مانند HD Tune ، CrystalDiskMark ،   HDTach می توانید سلامت هارد خود را بررسی نمایید. پیش از سوختن برد هارد خود از آن با خبر شده و هارددیسک و اطلاعات سیستم خود را از آسیب های جدی تر نجات دهید.

علت سوختن برد هارد چیست؟

1. قطع برق و اختلال در آن

نوسانات جریان برق یکی از رایج ترین دلایلی است که منجر به سوختن هارد می شود. چنین اتفاقی علاوه بر سوختن برد هارد ممکن است سبب سوختن IC کنترل هد نیز بشود. سوختگی بر هارد در این شرایط به دلیل ایست‌ها و شروع به کارهای مکرر کنترل‌کننده هد است.

زمانی که هد در حال خواندن یا نوشتن است با قطع برق متوقف شده و با وصل مجدد، دوباره کار خود را آغاز می کند. در صورتی که این اتفاق به صورت مداوم تکرار شود IC کنترل هد خواهد سوخت. به منظور پیشگیری از این اتفاق توصیه می کنیم از یک کابل جدید استفاده کنید.

2. نفوذ مایعات به هارد

یکی دیگر از دلایل سوختن هارد نفوذ مایعات به این قطعه می باشد. در صورت خیس شدن هارد، احتمال سوختگی برخی از اجزای اصلی آن نظیر ROM وجود دارد. همان طور که می دانید تمامی قطعات الکترونیکی به مایعات واکنش نشان داده و نفوذ مایعات به آن ها خرابی های بسیاری را برای دستگاه ایجاد خواهد کرد.

3. بی‌توجهی به تقدم و تأخر در اتصال کابل دیتا و پاور به هارد

یکی دیگر از علل سوختگی هارد، که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، عدم رعایت اولویت اتصال کابل دیتا و پاور به هارد است. برای جلوگیری از این مشکل لازم است ابتدا کابل دیتا را به دستگاه وصل کنید و سپس برای اتصال کابل پاور اقدام کنید. (نکته: زمانی که هارد را به سیستم وصل و یا از آن جدا می‌کنید، توجه داشته باشید که قطعات آن جدا نشود.)

4. افزایش دمای هارد

مورد دیگری که می‌تواند سبب سوختن برد هارد گردد، افزایش بیش از اندازه دمای هارد است. اگرچه تولید گرما به دلیل وجود قطعات مکانیکی در دستگاه تا اندازه‌ای معقول و پذیرفتنی است اما در صورت بالا رفتن این گرما امکان آسیب هارد وجود دارد.

البته وجود گردوغبار و انباشت آن در هارد نیز می‌تواند سبب افزایش دمای هارد گردد. از این رو توصیه یم‌شود با نصب فن بر روی هارد در برابر گرد و غبار از آن محافظت کنید.

نمایندگی تعمیرات هارد

تعمیرات هارد با توجه به پیچیدگی های این قطعه در دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری انجام می شود. تعمیرات هارد به طور کلی به دلیل حساسیت های این قطعه لازم است توسط نیروی حرفه ای و متخصص انجام شود. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که از تعمیرات و بازیابی اطلاعات هارد پ به صورت خودسرانه و یا در مراکز غیرمجاز که کارشناسان آن‌ها تخصص این کار را ندارند خودداری نمایید.

تعمیرات هارد اچ پی یکی از تخصصی ترین خدمات ارائه شده در نمایندگی تعمیرات هارد است که واحدی جداگانه و با بهره مندی از مدرن ترین دستگاه ها و تجهیزات انجام می شود. دارا بودن کلین روم های متعدد جهت جراحی هارد و بازیابی اطلاعات، استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات این حوزه نظیر pc3000، همچنین بهره مندی از تیمی متخصص و مجرب برای تعمیرات هارد از  دیگر مزایای نمایندگی تعمیرات هارد اچ پی به شمار می رود.

 نمایندگی رسمی اچ پی

نمایندگی اچ پی به منظور رفاه مشتریان تیمی از برترین متخصصان و تعمیر کاران را گرد هم آورده است. نمایندگی اچ پی تحت نظر مدیریت قدرتمند مرکز سخت افزار ایران سرویس دهی می کند. کلیه خدمات ارائه شده در نمایندگی اچ پی برای کاربران تضمین شده و بعلاوه در صورتی که در حین خدمات تعمیر و یا فروش، مشکلی ایجاد شود، به سبب گارانتی‌های موجود، تمامی آنها جبران شده و دستگاه کاملا سالم به مشتری تحویل داده می شود.

نمایندگی hp نیز از قواعد نمایندگی های مجاز مستثنی نبوده و تمامی پارامتر های تضمین کیفیت و مشتری مداری در آن رعایت می شود. کاربران انواع محصولات اچ پی به منظور خرید و تعمیرات انواع محصولات اچ گی می توانند به نمایندگی اچ پی مراجعه کرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایند. واحد تعمیرات اچ پی با بهره مندی از کارشناسان حرفه خدمات تعمیراتی انواع محصولات اچ پی را ارائه می کند.

4/5 (5 امتیاز)
اشتراک گذاری