جستجو کردن
Close this search box.
اشتراک گذاری

دلیل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ

بالا رفتن دمای لپ تاپ به هنگام اجرای برنامه ی سنگین و عملکردهای حرفه ای همچون ویرایش عکس و تدوین ویدئو و یا استفاده از انواع گیم ها امری بسیار طبیعی است و لپ تاپ های کمپانی HP نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما گاهی داغ شدن بیش از حد لپ تاپ اچ پی تا جایی ادامه پیدا می کند که گویی لپ تاپ اچ پی در شعله ای عظیم، در حال سوختن است. ممکن است در هنگام پیدایش مشکل افزایش دمای بیش از حد لپ تاپ HP، از قطعات داخلی لپتاپ صداهای ناهنجاری نیز شنیده شود.

داغ شدن بیش از حد لپ تاپ اچ پی می تواند عواقبی چون افت محسوس کارایی، کندی عملکرد و یا حتی خرابی زودرس و الزام به تعمیر لپ تاپ اچ پی با هزینه های هنگفت را به دنبال داشته باشد. در ادامه به علت ها و نشانه های داغ شدن غیرطبیعی لپ تاپ اچ پی و راه های رفع آن می پردازیم.

داغ شدن بیش از حد لپ تاپ اچ پی

نشانه های داغ شدن بیش از حد لپ تاپ اچ پی

به طور کلی با باریک تر شدن بدنه ی لپ تاپ ها طی چند سال اخیر و افزایش محبوبیت مدل های باریک و مدرن ، دفع گرما دشوارتر از گذشته شده است، این در حالیست که اجزای داخلی لپ تاپ ها می توانند در دماهای بالاتری نسبت به قبل کار کنند، کمپانی اچ پی نیز در این ارائه ی کارکرد صحیح اجزاهای داخلی لپ تاپ هایش در دمای بالا نیز بسیار پیشرفت داشته است و در واقع می توان گفت طبیعی است که لپ تاپ های امروزی کمپانی اچ پی بیشتر از قبل گرم شوند و این امر لزوما به معنای داغ شدن غیر طبیعی آنان نمی باشد. نشانه های زیر می توانند شما را در تشخیص پیدایش مشکل داغ شدن غیرطبیعی لپ تاپ اچ پی یاری سازند.

  • ایجاد مشکل داغ شدن غیرطبیعی لپ تاپ اچ پی به گونه ای که نتوان بدنه ی لپ تاپ را چند ثانیه لمس کرد.
  • چرخش دائمی فن با حداکثر سرعتش و تولید صداهای غیرعادی
  • بروز ارورهای پشت سرهم در صفحه ی نمایش
  • از کار افتادن فن لپ تاپ اچ پی حتی در حین استفاده های سنگین از لپ تاپ
  • خاموشی ناگهانی لپ تاپ بدون نمایش هرگونه پیام هشدار قبلی
  • کندی بیش از حد لپ تاپ اچ پی
  • از کار افتادگی نشانگر ماوس
  • هنگ کردن های پی در پی انواع برنامه ی موجود در لپ تاپ

در صورتی که هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید، شما با مشکل داغ شدن غیرطبیعی لپ تاپ اچ پی برخورد کرده اید و نیاز به یافتن علت و رفع داغ شدن بیش از حد لپ تاپ اچ پی دارید.

دلایل ایجاد داغ شدن بیش از حد لپ تاپ اچ پی

گرفتگی مجرای هوا و فن ها

خطر گرفتگی مجرای هوا توسط گرد و خاک مشکلی است که به صورت متداول لپ تاپ شما را تهدید می کند. گرد و خاک و سایر آلودگی های محیطی می تواند بر روی مجرای هوا، اجزایی چون فن، حرارت گیر و دهانه های ورود و خروج هوا نشسته و باعث کاهش گردش هوا و در نتیجه ایجاد مشکل افزایش دمای بیش از حد لپ تاپ HP شود. زمانی که صدای  ناشی از چرخش فن به درستی شنیده می شود اما حجم هوای خروجی بسیار کم است، احتمال گرفتگی و سپس مشکل ساز شدن داغی بیش از حد لپ تاپ اچ پی بالا می رود.

خرابی یا ضعیف شدن فن

در بسیاری از مواقع با گذشت چند سال استفاده از لپ تاپ های اچ پی، فن لپ تاپ و همچنین خمیر ناقل گرمای آن کارایی اولیه ی خود را از دست می دهد که این امر موجب داغ شدن غیرطبیعی لپ تاپ اچ پی می شود. صداهای غیرعادی فن علی رغم تمیز بودن آن، می تواند بیانگر خرابی و ضعیف شدن فن باشد. در این حالت نیاز به تعمیر جهت رفع مشکل افزایش دمای بیش از حد لپ تاپ اچ پی پدیدار می شود.

تهویه ی ضعیف

علت اصلی مشکل ساز شدن داغی بیش از حد لپ تاپ اچ پی می تواند مسدود شدن تهویه باشد. به یاد داشته باشید بهترین حالت استفاده از لپ تاپ های اچ پی استفاده از آن ها در حالتی است که بر روی سطوح صاف و سخت قرار دارند.البته همیشه استفاده از کول پدهای مجهز به فن نیز می تواند راه حل مناسبی باشد.

مشکلات نرم افزاری و قدیمی بودن سیستم عامل

گاهی خطاهای نرم افزاری و برنامه های معیوب باعث می شوند لپ تاپ شما همواره در بخش CPU درگیر باشد و فشار زیادی را تحمل کند و نتیجه چیزی نباشد جز مشکل ساز شدن داغی بیش از حد لپ تاپ اچ پی.

عدم استفاده از درایور به روز

نصب نبودن درایور مناسب و به روز می تواند باعث این شود که اجزایی همچون CPU و بخش گرافیک لپ تاپ اچ پی همواره با حداکثر توان خود و در حالت غیر بهینه ای کار کنند که خود باعث بالا رفتن دما و مصرف شدید باتری لپ تاپ اچ پی می‌شود. البته گاهی درایورهای جدید می‌توانند علت افزایش دما باشند، در این صورت به نسخه قبلی آن بازگردید و از عملکرد صحیح درایور جدید خود اطمینان حاصل کنید.

استفاده از آنتی ویروس های سنگین

استفاده از آنتی ویروس های نامناسب می توانند موجب لود شدید CPU شوند که یکی از عواقب آن افزایش دمای CPU است. افزایش دمای CPU نیز به خودی خود می تواند داغ شدن غیرطبیعی لپ تاپ اچ پی را به دنبال داشته باشد.

آلودگی بدافزاری

هنگامی  که Task Manager ویندوز شما  استفاده ی شدید از منابع سخت افزاری چون CPU و گرافیک را شناسایی کند، اما پردازش‌های آن برایتان آشنا نباشد، آلودگی به بدافزارها رخ داده است. اصلی ترین بدافزار این روزها می تواند بدافزارهای CryptoMining باشد. این بدافزارها از قدرت پردازشی لپ تاپ برای استخراج ارزهای مجازی و کسب درآمد استفاده می‌کنند و می توانند باعث مشکل ساز شدن داغی بیش از حد لپ تاپ اچ پی شوند.

بالا رفتن دمای لپ تاپ

راه حل های رفع مشکل داغ شدن غیر طبیعی لپ تاپ اچ پی

اصلی ترین راه حل های رفع داغ شدن بیش از حد لپ تاپ اچ پی عبارتند از :

  • عدم استفاده از سشوار، جاروبرقی و اسپری های شیمیایی برای تمیز کردن لپ تاپ
  • استفاده از کول پدها
  • عدم استفاده از لپ تاپ بر روی پا و فرش
  • تمیز کردن مجرای هوا و قسمت داخلی فن
  • نصب درایور به روز و مناسب
  • استفاده از نرم افزارهای به روز شده
  • نصب دوباره ی ویندوز و برنامه ها
  • استفاده از آنتی ویروس های سبک و کم حجم
  • اسکن دائمی لپ تاپ با آنتی ویروس مناسب

در صورتی که تمامی راهکارهای بالایی در رفع داغ شدن بیش از حد لپ تاپ اچ پی بی تاثیر واقع شدند، باید به تعویض فن و نیز خمیر رسانای گرما بپردازید و لپ تاپ خود را به دست تعمیرکاران مجرب بسپارید.

نمایندگی رسمی اچ پی

ادامه یافتن داغ شدن بیش از حد لپ تاپ اچ پی می تواند به جایی برسد که لپ تاپ اچ پی از کار بیافتد و یا کارایی اولیه ی خود را از دست دهد. جهت تجربه ی استفاده از کارکرد صحیح لپ تاپ های کمپانی اچ پی می توانید به اطلاعات و آموزش های این سایت مراجعه کنید، همچنین این مرکز توسط کارشناسان حرفه ای و تعمیرکاران مجرب نمایندگی رسمی اچ پی ، شما را در تجربه ی کارکرد صحیح محصولات کمپانی اچ پی یاری می سازد.

3.7/5 (10 امتیاز)
اشتراک گذاری